Arıza sebebiyle 14 milyon dolar kaybeden banka, müşterilerini ifşa etti
Doğu Afrika ülkesi Etiyopya’da Commercial Bank of Ethiopia (CBE) isimli ticari bir banka, geçen ay yaşanan bir teknik arıza sebebiyle 14 milyon dolar kayıp yaşadı. Bu meblağın dörtte üçünü geri aldığını açıklayan banka, arıza sırasında çektikleri paraları iade etmediğini ileri sürdüğü müşterilerini ise astığı afişlerde isim ve fotoğraflarına yer vererek ifşa etti. Afişler, ülke çapındaki CBE ofislerinin dışına asıldı.
BBC’nin aktardığına göre, bankadan yapılan açıklamada, ‘kendilerinin olan parayı elinde tutmaya devam edenlerin’ yargı süreçleri ile karşı karşıya kalacağı uyarısı yapıldı. Mart ayında ülkenin en büyük ticari bankasında yaşanan ve saatlerce devam eden teknik arıza sırasında müşteriler hesaplarında bulunan meblağlardan çok daha fazlasını nakit olarak çekebilmiş ya da başka hesaplara havale edebilmişti.
KİMLİK BİLGİLERİ VE HESAP NUMARALARI İNTERNET SİTESİNDE YAYINLANDI
Ülke basınına yansıyan haberlerde, paranın büyük bir kısmının üniversite öğrencileri tarafından çekildiği ifade edildi. CBE sorunu fark edene kadar 490 bin banka işlemi gerçekleştirildi. Batı Etiyopya’daki Jimma Üniversitesi’nden bir öğrenci, BBC’ye yaptığı açıklamada, “Bir akıllı telefon ve dizüstü bilgisayar alan ve geri verecek parası olmayan birini tanıyorum. Bazıları bir yıllık internet satın aldı, diğerleri ise borçlarını kapattı” diye konuştu.
CBE’nin para iadesi talebinde bulunmasının ve aksi takdirde gözaltı ve tutuklama tehdidi yapmasının ardından binlerce kişi çektiği fazla parayı iade etti. Çekmeyen kişileri ifşa için CBE’nin başkent Addis Ababa’daki bir şubesinin dışına 28 kişinin fotoğraflarıyla birlikte asılan afişte ise şu ifadelere yer verildi: “Commercial Bank of Ethiopia’dan uygunsuz bir şekilde aldıkları parayı iade etmeyenler.” Bu kişilerin kimlik bilgileri ayrıca bankanın internet sitesinde, banka hesap numaralarıyla birlikte ifşa edildi.
‘KAÇAMAZLAR ÇÜNKÜ ONLARI TANIYORUZ’
CBE, müşterilerinin resimlerini aldıklarını iddia ettiği para miktarına göre dört liste halinde yayınladı. Banka, pek çok uyarıda bulunmasına ve iade için son tarih bildirmesine rağmen iade yapılmaması üzerine müşterilerini ifşa etmek ‘zorunda’ kaldığını savundu.
CBE CEO’su Abe Sano ise bankanın polise ihbar sürecinde olduğunu belirterek, “Kaçmalarının yolu yok çünkü bunlar dijital (işlemler) ve onlar bizim müşterilerimiz. Onları tanıyoruz. İzleri sürülebiliyor ve yaptıklarından yasal olarak sorumlu tutulabilirler” dedi.
(DIŞ HABERLER SERVİSİ)